Sybiracy są świadkami, w których głos należy się wsłuchiwać


       „Pamięć ocalała, bywa  jednak i tak,  
           że i Ona  potrzebuje ocalenia”. 
 
                 Barbara Janczura.
 
 
         10 lutego 1940 roku wywożono całe rodziny.
     
        13 kwietnia 1940 roku wywożono kobiety z dziećmi, ponieważ dwa dni wcześniej aresztowano mężów i ojców.

Czytając i słuchając wspomnień Sybiraków zauważyć można odmienność w opisach z dwóch powodów:

Najtragiczniejszy był los polskich sierot, które kierowano do sowieckich sierocińców tzw. dietdomami. Oprócz obowiązkowej nauki języka rosyjskiego, zmuszano je do różnych prac na rzecz tych domów, kierowano do ciężkich prac kołchozowych.

Bez rodziny, bez pomocy opiekunów czy tez znajomych ich życie, walka o przetrwanie, była z góry przegrana.
 
 

poniedziałek, 31 stycznia 2022

Pragnęłam żyć- Barbara Janczura

Pragnęłam żyć- Barbara Janczura

Do wagonów nas upychano,
Ciasno - jeden obok drugiego.
Ciasno, ach jak ciasno było.
U góry - jedno zakratowane okienko.

Noc makabryczna była.
Zewsząd nawoływania słychać:
- Marysiu!
- Stasiu!
- mamo!
- maaamo!
- maaamusiu!...

Stek wyzwisk rzucanych
przez konwojentów,
zagłuszał nawoływania.

W koło chaos panował,
krzyki, jęki i płacz.

Bezsilność nas przytłaczała,
ból piersi rozrywał...

Nie da się przelać na papier,
rozpaczy ojców i matek,
którym zabrano dzieci,
zsyłane na poniewierkę.

W głowie szumiało,
serca z rozpaczy pękały,
z rozpaczy już dzisiaj nie biją...

Cicho zrobiło się nagle.
Jęków nie słychać już.
Ocknęłam się z odrętwienia.
Do łagrów pociąg nas wiózł,
na katorgę i śmierć.

Wagonem trzęsło,
tłok straszny,
nogi miałam jak z waty.


Lizałam ścianę oszronioną,
ach jakie to było dobre,
ach jakie to było przyjemne,
ach jaki przyjemny w ustach chłód,
gdy się ma taką gorączkę...

Pragnęłam żyć.
Pragnęłam wrócić.
Każdy miał ten sam cel:
ŻYĆ i WRÓCIĆ do swoich,
to było nasze pragnienie!

Rytmiczny stukot kół,
budził niepokój i strach.
A koła wciąż powtarzały:
-czy przetrwasz?...
- czy przetrwasz?...
- czy wrócisz?...