Sybiracy są świadkami, w których głos należy się wsłuchiwać


       „Pamięć ocalała, bywa  jednak i tak,  
           że i Ona  potrzebuje ocalenia”. 
 
                 Barbara Janczura.
 
 
         10 lutego 1940 roku wywożono całe rodziny.
     
        13 kwietnia 1940 roku wywożono kobiety z dziećmi, ponieważ dwa dni wcześniej aresztowano mężów i ojców.

Czytając i słuchając wspomnień Sybiraków zauważyć można odmienność w opisach z dwóch powodów:

Najtragiczniejszy był los polskich sierot, które kierowano do sowieckich sierocińców tzw. dietdomami. Oprócz obowiązkowej nauki języka rosyjskiego, zmuszano je do różnych prac na rzecz tych domów, kierowano do ciężkich prac kołchozowych.

Bez rodziny, bez pomocy opiekunów czy tez znajomych ich życie, walka o przetrwanie, była z góry przegrana.
 
 

środa, 8 grudnia 2021

Wspomnij mnie czasem … - Barbara Janczura

 Wspomnij mnie czasem … - Barbara Janczura

 

Córko i synu

Wnuku i wnuczko

Prawnuku, prawnuczko

Wakacje tuż…  Tuż

Jadąc na nie —

Wspomnij mnie proszę

Wakacyjnym czasem …

Pomyśl jak było

Gdy ja byłam mała

Że słońce tak samo jak teraz świeciło

I drzewa szumiały

I rzeczka się wiła

I ja u swych dziadków

Wakacje spędziłam…

Babunia kochana

Pieszczot mi nie szczędziła

Kochała mnie mocno

I ja ją kochałam

I żadna z nas wówczas

Nie przeczuwała…

Że 10 kwietnia roku 40 tego

Ojca mi Rosjanie

Do więzienia wsadzą

Za co? — Zapytasz:

Wg nich był Wrogiem!

Wrogiem był za to -że był Polakiem!

Wrogiem był za to -że kułakiem!

Bo ziemi kawałek miał tata kochany

I za to przecież

Został skazany!

I ślad po nim zaginął

I do dziś nikt nie wie

Jaką śmiercią zginął?


Wakacje szczęśliwe

Szybko się skończyły

W pamięci tylko fragmenty się wryły

— ciepła

— sytości

— spokoju

Wspomnij mnie, proszę-

Wakacyjnym czasem …

O mojej tęsknocie

O moim dzieciństwie

O braku jedzenia

O strachu i zimnie

Pomyśl:

Gdy w bezmyślności

Jedzenie wyrzucasz

Gdy rodzicom stajesz na przekór

Gdy mówisz — NIE!

Nie mając racji…

A gdy wśród licznych

Wakacyjnych wędrówek

Spotkasz Tablicę Pamięci

Lub niepozorną mogiłę

Zatrzymaj się na chwilę:

— z pochyloną głową,

— kwiatami

— i pamięcią o tych, którzy tam leżą…

Dzięki którym DZIŚ

— możesz tutaj być

— spokojnie spędzasz wakacje

I po nich wrócić spokojnie do szkoły

— i nikt nie zapuka do twoich drzwi

— kolbą ich nikt rozbijać nie będzie

— i strachu nikt siać nie będzie

Wspomnij mnie proszę

Wakacyjnym czasie