Sybiracy są świadkami, w których głos należy się wsłuchiwać


       „Pamięć ocalała, bywa  jednak i tak,  
           że i Ona  potrzebuje ocalenia”. 
 
                 Barbara Janczura.
 
 
         10 lutego 1940 roku wywożono całe rodziny.
     
        13 kwietnia 1940 roku wywożono kobiety z dziećmi, ponieważ dwa dni wcześniej aresztowano mężów i ojców.

Czytając i słuchając wspomnień Sybiraków zauważyć można odmienność w opisach z dwóch powodów:

Najtragiczniejszy był los polskich sierot, które kierowano do sowieckich sierocińców tzw. dietdomami. Oprócz obowiązkowej nauki języka rosyjskiego, zmuszano je do różnych prac na rzecz tych domów, kierowano do ciężkich prac kołchozowych.

Bez rodziny, bez pomocy opiekunów czy tez znajomych ich życie, walka o przetrwanie, była z góry przegrana.
 
 

poniedziałek, 31 stycznia 2022

POLAKIEM JESTEM! - Tadeusz Sasinowski


POLAKIEM JESTEM! - Tadeusz Sasinowski


- Polakiem jestem, więc wszystko , co polskie
Jest mojej naturze bliskie i drogie.
- Słowiańska mowa, pieśni proste, swojskie
I wiara w Ciebie, Wszechmogący Boże!
- Polakiem jestem- Matki - Polki synem,
Która miłości Ojczyzny uczyła,
- Choć dom swój, ziemski dawno opuściła-

 Mam dotąd w sercu Jej Dobrą Nowinę,
- Polakiem jestem - Matki mojej wola-
Abym swą miłość Polsce ofiarował,
- Abym wierności Ojczyźnie dochował,
Służąc Jej wiernie w dolach i niedolach.

- Polakiem jesteś? - Więc wszystko co polskie
Przyjmij do serca, jako dar matczyny.
- Życie zaś, będzie łatwiejsze i prostsze,
Jaśniejsze myśli i wznioślejsze czyny.
- Polakiem jesteś? - Więc naucz POLSKOŚCI
Tych, co przychodzą na świat wokół Ciebie,
- Albowiem ucząc OJCZYZNY miłości -
Masz Ją na ziemi - będziesz miał i w Niebie!
- Polakiem jesteś!


Wiersz pochodzi z pisma:"Sybirak" nr. 33 wrzesień 2005 r., str.123-124