♦DANE INFORMACYJNE♦




Związek Sybiraków
Koło Terenowe w Lubaczowie

ul. Słowackiego 34a
37-600 LUBACZÓW
/budynek Spółdzielni Mieszkaniowej/

DYŻURY

w czwartek od godz. 11:00 do 12:00

sybiracy.lubaczow@gmail.com


Translate

Szukaj na tym blogu




Do Młodych!

Sybir to nie to samo co Syberia.

Syberia jest krainą geograficzną, rozciągająca się
od Uralu do Kamczatki.

Sybir jest symbolem niszczenia polskości!




Czytając i słuchając wspomnień Sybiraków zauważyć można odmienność w opisach z dwóch powodów:

Najtragiczniejszy był los polskich sierot, które kierowano do sowieckich sierocińców tzw. dietdomami. Oprócz obowiązkowej nauki języka rosyjskiego, zmuszano je do różnych prac na rzecz tych domów, kierowano do ciężkich prac kołchozowych.

Bez rodziny, bez pomocy opiekunów czy tez znajomych ich życie i walka o przetrwanie, była z góry przegrana.

Więcej szczęścia miały te dzieci i młodzież, którzy mieli przy sobie rodzinę, opiekunów czy też znajomych. Łatwiej było im znosić trudy niewolniczego życia i pracy.

.

poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Rozmowy z mamą- Stanisława Wiatr-Partyka


Rozmowy z mamą-Stanisława Wiatr-Partyka

Nie dawaj mi, Mamo , paslionu
Niestety grzeczna nie byłam...
Nie było Ciebie w domu,
A ja tak strasznie tęskniłam.
Otworzyłam pudełko,
Rozwiązałam chusteczkę,
Tylko chciałam popatrzeć!
Polizałam troszeczkę!

Mamo, nie chciałam, nie chciałam!
To całkiem inaczej być miało!
Ja tylko raz polizałam

I jeszcze dużo zostało!
A wiesz co ten cukier zrobił?
Na nic me łzy i żale...
On się całkiem roztopił...
I teraz nie mamy go wcale...

Bóg wie ile jeszcze miesięcy
Nie będę go mogla oglądać...
Nie będę wiedziała więcej,
Jak kostka cukru wygląda...
Nie chodzi o to, że słodka,
Nie chodzi o to, że biała,
Chodzi o to, że z Polski
I już jej nie będę miała...!

Sztywny chusteczki rożek
Żałośnie wygląda z pudelka...
Daruj mi , jeśli możesz,
Choć wiem, że wina ma wielka.
I nie mów, mamo nikomu,
Co twoja córka zrobiła,
Nie dawaj mi tylko paslionu,
Ja przecież nie zasłużyłam...

Jawlenka,1947




♦MIŁY GOŚCIU♦

Dziękujemy za czas, który poświęciłeś, aby być tu z nami.
Mamy nadzieję, że powrócisz jeszcze na ten Blog.



♦Wszelkie prawa zastrzeżone ♦

Przedruk, kopiowanie, publikowanie i użytek w celach komercyjnych wymaga zgody autorki bloga.
.